Som återförsäljare av fälgar och däck måste man kunna möta kundernas efterfrågan både med rätt produktsortiment och konkurrenskraftiga priser. Men att sälja däck ska inte handla om att få affären avklarad så snabbt som möjligt, utan om att skapa nöjda kunder. Och att skapa en verkligt nöjd kund kräver kunskap. Kunskap om reglerna kring produkterna, kunskap om själva produkterna och deras egenskaper. Och kanske viktigast av allt – kunskap om kunden för att kunna guida fram till den produkt som optimalt motsvarar hans behov.
Innehåll
Innehåll
Däckregler
Regler kring däck
Regelverken kring däck styrs ytterst av FN och anpassas sedan för EU genom olika förordningar. Sedan tillkommer lokalt/nationellt anpassade regelverk. Regelverken syftar i grunden till att öka trafiksäkerheten. Men i takt med ökat miljömedvetande och ökade krav på hållbarhet, tillkommer det också regler kring däckens miljöpåverkan. Som återförsäljare måste du åtminstone kunna reglerna kring tekniska produktegenskaper och de regler som gäller för användning av olika däcktyper.
Regler för nya däck
E-märkning
Däcket måste vara E-märkt. Detta innebär att däcket är typgodkänt. Den 1 maj 2021 så uppdaterades EU:s däckmärkningssystem. Genom att läsa den här artikeln kan du få information om de senaste ändringarna av ny eu-märkning.
Belastning
Däcket måste klara åtminstone den viktbelastning som anges i fordonets helbilsgodkännande. Belastningsindex (LI=Load Index) är en sifferkod som anger hur många kilos vikt däcket klarar.
S-märkning
S-märkningen visar att däcket uppfyller bullerkraven. Dubbdäck, regummerade däck och vissa off-road-däck (POR) är undantagna från bullerkraven.
Hastighetskapacitet
Sommardäck måste klara minst bilens topphastighet, medan vinterdäck måste klara minst 160 km/h. Hastighetskapaciteten anges med en bokstavskod.
Det finns fler andra märken på däckets sidovägg som du kan lära dig mer om dem på Märkning av däck.
Alla däck av samma typ
Alla däcken på bilen måste vara av samma typ, d.v.s. antingen sommardäck, odubbade vinterdäck eller dubbade vinterdäck.
Rätt dimensioner
Rätt fälg- och däckdimensioner står angivna i fordonets registreringsbevis.
Regler kring användning
Vinterdäck
1 dec – 31 mar: Bilen måste ha vinterdäck om det råder vinterväglag (och minsta mönsterdjup 3 mm)
1 okt – 15 apr: Dubbade däck får användas om det råder – eller befaras bli – vinterväglag.
Om bilen har dubbade däck måste även släpvagn ha dubbade däck vid vinterväglag.
Mönsterdjup
Minsta tillåtna mönsterdjup för både sommar- och vinterdäck är 1,6 mm. Mönsterdjupet mäts i huvudmönstret i de mittersta 75% av slitbanans bredd.
Obs, vid vinterväglag under tiden 1 december – 31 mars måste däcken ha minst 3 mm mönsterdjup.
Med säkerheten i fokus
Säkerheten framför allt
Den genomsnittlige däckkunden har i allmänhet låg teknisk kunskap om däck, men säkerhet är ofta viktigt för henne. Däcken är en viktig del i bilens säkerhetsutrustning, och som säljare måste du kunna förklara hur olika egenskaper samverkar för att ge hög säkerhet.
Friktion
Däcksäkerhet bygger på friktion. Om inte däcket ger tillräcklig friktion mot underlaget, riskerar man att tappa väggreppet och sladda. God friktion ger också kortare bromssträcka och mindre risk för att slira. Det finns inget däck som ger maximal friktion på alla underlag, utan olika däcktyper (sommardäck, friktionsdäck, eller dubbade däck) är konstruerade för att ge optimal friktion på olika underlag och i olika körsituationer.
Material
Gummimaterialet och däckets uppbyggnad inverkar på köregenskaperna i olika situationer och på olika underlag.
Dimension
Däckets dimension (bredd och omkrets) påverkar storleken på kontaktytan mot vägbanan. På torr väg ger större kontaktyta bättre väggrepp, men i regn kan en större kontaktyta öka risken för vattenplaning.
Däckmönster
Däckmönstret påverkar t.ex. väggrepp, drivförmåga och förmågan att tränga undan vatten. Därför är också mönstringen och mönsterdjupet viktiga för däcksäkerheten.
Däcktryck
Rätt lufttryck i däcken är en säkerhetsfråga. Vid felaktigt lufttryck förändras däckets köregenskaper vilket i sin tur kan försämra säkerheten.
Optimera för behov och budget
Hitta den optimala produkten för kundens budget och behov
Vare sig det gäller fälgar, däck eller kompletta hjul, gäller det att guida kunden fram till den produkt eller kombination av produkter som bäst motsvarar behovet. Och enda sättet att få reda på detta är att fråga. Ju mer du vet om kundens bilkörning, desto lättare är det att välja och föreslå rätt produkter. Om kunden upplever att du med din expertkunskap hittar just det som motsvarar hennes behov och önskemål, kommer du att få en nöjdare kund.
Kunden är redan hos dig
Däckkunder åker inte runt bland återförsäljare på måfå. När kunden kommer in till dig för att köpa däck har hon behov att köpa dem nu. Och eftersom hon kom till dig tror hon att du har rätt däck till rätt pris på lager. Nu gäller det bara att hitta rätt däck.
Hitta och föreslå rätt
Rätt däck handlar i grunden inte om prisklass (även om kundens budget är en av faktorerna att ta hänsyn till). Ställ åtminstone några grundläggande frågor för att bättre förstå vem kunden är och vilka behov hon egentligen har, t.ex:
- Vad har du för bil?
- Hur mycket kör du?
- Vad har du för krav/önskemål?
- Vad har du kört på för däck senast?
- Är du beredd att betala för kvalitet?
När du har förstått vem kunden är och vad hon har för behov kan – och ska – du nu föreslå ett däck. Du kan nu också argumentera för att just detta är rätt däck genom att återknyta till kundens tidigare svar.
Det bästa sättet att sälja, och som dessutom ger stor kundnöjdhet, handlar inte om att snabbt sälja en produkt. I stället handlar det om att identifiera kundens egentliga behov och sedan hitta och erbjuda produkten som är den optimala lösningen för de här behoven.
Snabb leverans – nyckeln till en nöjd kund
Kunden ska inte behöva vänta
Många kunder vill ha däck-/hjulköpet avklarat så fort som möjligt och förväntar sig också att produkterna ska kunna levereras direkt. Snabba leveranser kan alltså vara helt avgörande för att återförsäljaren ska kunna möta kundens förväntningar.
Smalt sortiment passar vissa kunder
Återförsäljaren vars affärsidé bygger på ett smalt sortiment, t.ex. lågprisdäck i stora volymer, kan inte tillgodose alltför varierande kundbehov. Här handlar det snarare om att sälja det man har, så snabbt som möjligt. Den snabba leveransen till kund är oftast inget problem, eftersom man bara behöver hålla ett begränsat antal produkter i lager.
Brett sortiment möter olika kundbehov
För att kunna tillgodose skiftande kundbehov krävs bredd i sortimentet. En återförsäljare med sortiment som täcker allt från budgetdäck till premiumdäck och exklusiva specialdäck kan naturligtvis inte lagerhålla precis allting, utan lagerhållningen måste anpassas efter de mest efterfrågade produkterna.
Grossisten är nyckeln till din snabba leverans
Oavsett din affärsidé eller vilken typ av sortiment du inriktar dig på, är din leverans beroende av fälg- och däckgrossistens leveransförmåga. När specifika kundbehov ska tillgodoses kan grossistens sortiment vara avgörande – det måste helt enkelt vara tillräckligt stort för att du alltid ska kunna erbjuda rätt produkt till din kund. Grossistens service och logistik ska dessutom ge kortast möjliga leveranstider för produkter som du inte lagerhåller. I slutändan kan ditt val av fälg- och däckgrossist vara avgörande för din egen affär och lönsamhet.